Jaké hračky jsou vhodné pro naše děti
Vybrat opravdu dobrou hračku není dnes, v době bombardující reklamy a přeplněných obchodů, jednoduché. Hračka musí být vybírána zejména s ohledem na "vývojový věk" dítěte.
To znamená, že v jednotlivých etapách vývoje dítěte musí mít hračka své specifické rysy. Správná hračka má rozvíjet motoriku, smyslové vnímání, podpovat soustředění a rozvíjet poznání. Měla by podporovat myšlení a řeč a dítě zaujmout. Když si dítě svou hračku oblíbí, tak ji vyžaduje a brání. V ideálním případě také vybízí ke spolupráci a podporuje tak sociální vztahy. Jaká by tedy taková hračka měla být? Měla by podněcovat k pozitivní činnosti a měla by taky něco vydržet a být hygienicky nezávadná – omyvatelná či pratelná. Dobré je, když nabízí možnost několika herních činností a samozřejmě musí být bezpečná – bez ostrých hran a vyrobena z materiálu přátelského dětem. Děti do 6 měsíců potřebují hračky, které se pohybují, vydávají zvuky a mají jasné barvy. Ideální jsou hračky, které se dají cucat, mačkat, kousat. Od 6 do 12 měsíců přichází na řadu pohyblivé hračky, míčky, chrastítka, do kterých se dá bouchat, knížky z odolného materiálu s jednoduchými obrázky, plyšová zvířátka, jakékoliv hračky do vody i na pískoviště a látkové kostky. Od jednoho do jeden a půl roku děti začínají bavit hudební hračky, pastelky na čmárání, jednoduchá autíčka, skládanky ze dřeva, a skládací a vkládací hračky. Postupem času děti vyžadují stále složitější a nápáditější hračky, jako například voskovky, dětské nůžky a barevné papíry, koleje, vláčky a různé stavebnice. Předškolní děti pak ocení sportovní náčiní, jednoduché společenské hry pro víc dětí, domeček pro panenky, magnetické tabule a knížky se složitějším obsahem. S nástupem do školy pak přichází hračky podporující zájem o čtení, psaní, počítání, oblékací panenky, pokladny, kalkulačky, jednoduchý fotoaparát, společenské hry, vláčky a hudební nástroje. Na co však při nákupu nesmíme nikdy zapomenout – hračka rodiče, nikdy nenahradí! Rodič svou přítomností hodnotu zábavy zvyšuje, a to nejen jako přímý a aktivní účastník, ale také jako divák.